ایرانشناس ترکیه ای: سال 2014 سال تعمیق شراکت راهبردی ایران و عراق بود

ایرانشناس ترکیه ای: سال 2014 سال تعمیق شراکت راهبردی ایران و عراق بود

آنکارا – ایرنا – دکتر 'بایرام سینکایا' استاد دانشگاه و محقق ایرانشناس مرکز پژوهش های راهبردی خاورمیانه در تحلیلی از فرآیند روابط ایران و ترکیه نوشت: سال 2014 سال تعمیق و توسعه شراکت راهبردی ایران و عراق بود.

به گزارش ایرنا، سینکایا استاد دانشگاه 'یلدرم بیازیت' آنکارا در این گزارش مبسوط که روز چهارشنبه در تارنمای رسمی مرکز پژوهش های راهبردی خاورمیانه موسوم به (ORSAM) منتشر شد، تاثیرات تحولات مهم سال 2014 میلادی به ویژه برگزاری انتخابات عمومی در عراق، اشغال موصل توسط گروه تکفیری - تروریسی 'داعش' و تشکیل دولت جدید در عراق، بر فرایند مناسبات ایران و عراق را تحلیل کرده است.

سینکایا در گفت وگو با خبرنگار ایرنا در آنکارا درخصوص محتوای این گزارش توضیح داد: ایران هم به لحاظ سیاست های امنیت ملی و هم به خاطر استراتژی منطقه ای خود، تحولات عراق را از نزدیک دنبال می کند.

وی افزود: دولت ایران، در راستای منافع راهبردی خود در عراق، موضع محتاطانه و هوشمندانه ای را در انتخابات عمومی عراق اتخاذ کرد، در تشکیل دولت 'حیدر العبادی' نیز نقش مهمی را ایفا نمود و پس از بروز پدیده داعش در عراق، حمایت گسترده نظامی از دولت عراق در مبارزه با این گروه تکفیری اتخاذ کرد.

این ایرانشناس ترکیه ای می گوید: حمایت های سیاسی ایران از العبادی در فرایند تشکیل دولت جدید عراق، موجب شد که منافع ایران در عراق حفظ شده و روابط راهبردی ایران و عراق ادامه یابد.

به تحلیل استاد دانشگاه بیازیت، حمایت نظامی گسترده ایران از عراق در مبارزه با داعش، زمینه را برای توسعه و تعمیق روابط نظامی بین ایران و عراق را فراهم کرد و بنابراین ما شاهد این بودیم که تحولات مهم سال 2014 میلادی موجب افزایش نفوذ ایران در عراق و توسعه و تعمیق همکاریهای راهبردی بین دو کشور شده است.

سینکایا یکی از شاخص های مهم در فرایند روبه بهبود مناسبات تهران و بغداد را نیز انجام اولین سفر خارجی به تهران توسط حیدر البعادی ذکر می کند.

وی در تشریح فرازهایی از گزارش مبسوط خود مدعی شد، ایران در بغداد دولتی سازشکار و ضعیفی که نتواند تهدیدی علیه ایران باشد ولی دولتی مقتدر و فراگیر در داخل که بتواند انسجام ملی در عراق را حفظ کند، خواهان است.

سینکایا افزود: بی ثباتی در عراق و تعمیق مشکلات امنیتی می تواند زمینه تجزیه عراق و بروز جنگ داخلی در این کشور و یا روی کار آمدن حکومتی مخالف و ضد ایران در بغداد را فراهم کند که هریک از این احتمالات، به مفهوم تهدیدهای جدید علیه ایران خواهد بود.

این کارشناس ترک با خاطر نشان کردن اینکه ایران بدون قید و شرط به فراخوان نوری المالکی نخست وزیر پیشین عراق در کمک به جنگ علیه داعش، پاسخ سریع داده بود، افزود: ولی در این کمک، بیش از اینکه هدف نگهداری مالکی بر سر قدرت دنبال شود، اهداف استراتژیک ایران در عراق لحاظ شده است.

سینکایا می گوید: کمک موثر ایران به عراق در مبارزه با داعش در همین حال مانع از مطرح شدن فکر بازگشت دوباره سربازان آمریکایی به عراق شد که این امر می توانست موجبات نگرانی امنیتی ایران را فراهم سازد.

خاورم/2011**1275
انتهای پیام /*
http://khabarche.ir/خبر/1298756/ایرانشناس-ترکیه-ای--سال-2014-سال-تعمیق-شراکت-راهبردی-ایران-و-عراق-بود
http://irna.ir/fa/News/81436842/ 

Comments

Popular posts from this blog

Geçmişten Günümüze Türkiye’nin Ortadoğu Politikası ve Batı Etkisi

ORTADOĞU’DA BÖLGESEL BİR GÜÇ OLARAK İRAN

İRAN-P5+1 MÜZAKERELERİ: TEMKİNLİ VE İYİMSER